Blogit

Markkinat Omakynä Petra Pynnönen

Suomalaisen energiasektorin digiaika on Eurooppaa edellä

27.06.2024, kello 15:13

Sukelsin kuluneena keväänä Brysselin digikuplaan Energiateollisuus ry:n mahdollistamassa...

Markkinat Omakynä Hanna Höijer

Sukupolvien välisen yhteistyön merkitys kansainvälisessä ilmastopolitiikassa

12.06.2024, kello 13:36

Kello on 02.19 lauantaina 8.6.2024. Kirjoitan tätä hotellin sängyllä Saksan Bonnissa nukahtamisen...

Tuotanto Vieraskynä Justus Luokkanen

Kun jokin on valittava

10.06.2024, kello 12:09

Mistä lähteä avaamaan energia-asioita rouvalle, joka puhutteli minua lounastauolla? Hänen...

Viestin — olen siis olemassa

07.09.2023, kello 14:35

Teksti Petri Sallinen | Kuva Scanstockphoto

Viestin — olen siis olemassa

Viestintä, viestintä ja viestintä — nämä ovat kolme kaukolämpöalan uuden strategian kärkitoimenpidettä. Kolmen kärki ei kuitenkaan paljasta sitä, mitä muuta toimialan pitäisi tehdä tullakseen paremmaksi. Koska olen lukenut strategian useampaan kertaan, voin tehdä paljastukseen: lisää viestintää. Viestintä on lähes jokaisen toimenpide-ehdotuksen sivulauseessa.

Viestintä on välttämättömyys. Paraskin tarina jää kirjoittajan kammioon, paraskin teko jää tekijöidensä salaisuudeksi ja paraskin keksintö pysyy keksijänsä pöydällä, jos asioita ei huudeta maailmalle. Jos ei viestitä, niin vastaus on ”anteeksi mikä”, kun kerron naapurille, että kodissani on kaukolämmitys. Sitä paitsi tämä ei ole edes vitsi: kotitalouksien energiatutkimuksissa moni kerrostaloasukas ei tiedä, millä tavalla koti lämpenee.

Avoimuus, läpinäkyvyys ja ymmärrettävyys — niistä on hyvä viestintä rakennettu. Samoista elementeistä syntyy luottamus. Mokat, kurjat päätökset ja epäonnistumiset ovat yhtä arvokkaita viestinnän raaka-aineita kuin onnistumiset. Sellaista maailmaa ei ole, jossa tapahtuu vain kauniita asioita. Ikävien asioiden nostaminen viestinnän junaan lisää luottamusta vastaanottajien keskuudessa.

Viestintä tuo mustavalkoiseen kuvaan värejä. Minkälaisia kuvia minä haluan katsella — minkälaisia viestejä minä haluan lukea? Minkälainen viesti saa minut hyvälle tuulelle — mikä suututtaa minut. Jos joku viesti suututtaa minut, se todennäköisesti suututtaa myös asiakkaani tai sidosryhmäni. Laadi sellaisia viestejä, joita itse haluaisit ottaa vastaan, oli takavuosina viestinnän oppikirjojen sanoma.

Viestin paketointi ja värittäminen — tyyli ja ote — vaikuttaa siihen, minkälaista viestiä maailmasta viemme: kyynistä, lohdullista, positiivista vai negatiivista. Haluammeko selvitä energiakriisistä vai jätämmekö tunkin sateeseen ruostumaan?

Poissa silmistä — poissa mielestä -periaate sopii huonosti tulevaisuuteen kurottelevalta energiatoimialalta, jonka odotetaan olevan monen ongelman ratkaisija. Viestinnän kannalta tämä tarkoittaa aktiivisuutta. Kirjoitetaan tarinoita niistä arkisista asioita, joiden kanssa joka päivä painimme — siitä miten, jätteenpolttolaitoksen polttoainekuljettimen keloihin takertuvien sukkahousujen ongelma ratkaistiin tai siitä, miten datakeskuksen hukkalämpöjen avulla päästiin eroon fossiilisista polttoaineista.

Vain kissa itse osaa nostaa häntänsä.

Kirjoittaja

Petri Sallinen

kirjoittaja on Energiauutisten toimituspäällikkö

#kaukolämpö
Jaa artikkeli:
Vastuullista journalismia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakkolliset kentät merkitty *

Kommentit ()

Ei kommentteja