Blogit

Markkinat Vieraskynä Hanna Tuominen

Erilaiset tapahtumat edistävät Suomen ja Ranskan välistä yhteistyötä energia-alalla

08.10.2024, kello 10:16

Ranskalaiset ovat hyvin läsnä suomalaisella energia-alalla. Ensimmäisenä tulee mieleen...

Omakynä Tuotanto Jari Kostama

Harjoittelu on tärkeämpää kuin koskaan: TIETO24 ja energia-alan huoltovarmuus

01.10.2024, kello 09:30

Elämme maailmassa, jossa häiriöt voivat yllättää minkä tahansa toimialan — myös yhteiskunnan...

Markkinat Omakynä Ina Lehto

Sähkö ei kulje ilman verkkoja

13.09.2024, kello 13:50

Ei ole aina itsestään selvää mistä maksetaan, kun maksetaan sähkön verkkopalvelumaksua, jota myös...

Viestin — olen siis olemassa

07.09.2023, kello 14:35

Teksti Petri Sallinen | Kuva Scanstockphoto

Viestin — olen siis olemassa

Viestintä, viestintä ja viestintä — nämä ovat kolme kaukolämpöalan uuden strategian kärkitoimenpidettä. Kolmen kärki ei kuitenkaan paljasta sitä, mitä muuta toimialan pitäisi tehdä tullakseen paremmaksi. Koska olen lukenut strategian useampaan kertaan, voin tehdä paljastukseen: lisää viestintää. Viestintä on lähes jokaisen toimenpide-ehdotuksen sivulauseessa.

Viestintä on välttämättömyys. Paraskin tarina jää kirjoittajan kammioon, paraskin teko jää tekijöidensä salaisuudeksi ja paraskin keksintö pysyy keksijänsä pöydällä, jos asioita ei huudeta maailmalle. Jos ei viestitä, niin vastaus on ”anteeksi mikä”, kun kerron naapurille, että kodissani on kaukolämmitys. Sitä paitsi tämä ei ole edes vitsi: kotitalouksien energiatutkimuksissa moni kerrostaloasukas ei tiedä, millä tavalla koti lämpenee.

Avoimuus, läpinäkyvyys ja ymmärrettävyys — niistä on hyvä viestintä rakennettu. Samoista elementeistä syntyy luottamus. Mokat, kurjat päätökset ja epäonnistumiset ovat yhtä arvokkaita viestinnän raaka-aineita kuin onnistumiset. Sellaista maailmaa ei ole, jossa tapahtuu vain kauniita asioita. Ikävien asioiden nostaminen viestinnän junaan lisää luottamusta vastaanottajien keskuudessa.

Viestintä tuo mustavalkoiseen kuvaan värejä. Minkälaisia kuvia minä haluan katsella — minkälaisia viestejä minä haluan lukea? Minkälainen viesti saa minut hyvälle tuulelle — mikä suututtaa minut. Jos joku viesti suututtaa minut, se todennäköisesti suututtaa myös asiakkaani tai sidosryhmäni. Laadi sellaisia viestejä, joita itse haluaisit ottaa vastaan, oli takavuosina viestinnän oppikirjojen sanoma.

Viestin paketointi ja värittäminen — tyyli ja ote — vaikuttaa siihen, minkälaista viestiä maailmasta viemme: kyynistä, lohdullista, positiivista vai negatiivista. Haluammeko selvitä energiakriisistä vai jätämmekö tunkin sateeseen ruostumaan?

Poissa silmistä — poissa mielestä -periaate sopii huonosti tulevaisuuteen kurottelevalta energiatoimialalta, jonka odotetaan olevan monen ongelman ratkaisija. Viestinnän kannalta tämä tarkoittaa aktiivisuutta. Kirjoitetaan tarinoita niistä arkisista asioita, joiden kanssa joka päivä painimme — siitä miten, jätteenpolttolaitoksen polttoainekuljettimen keloihin takertuvien sukkahousujen ongelma ratkaistiin tai siitä, miten datakeskuksen hukkalämpöjen avulla päästiin eroon fossiilisista polttoaineista.

Vain kissa itse osaa nostaa häntänsä.

Kirjoittaja

Petri Sallinen

kirjoittaja on Energiauutisten toimituspäällikkö

#kaukolämpö
Jaa artikkeli:
Vastuullista journalismia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakkolliset kentät merkitty *

Kommentit ()

Ei kommentteja